Produção Científica 2022

Capítulos de livros

Esteves, S. & Cruz, V. (2022). A avaliação da fluência na leitura. In Santos, S. (Coord.), Diversidade e Educação Inclusiva: instrumentos validados (pp. 178-191). Lisboa: Instituto de Educação – Universidade de Lisboa.

Ferreira, M. (2022). Conceções e práticas de ensino-aprendizagem: validação de um questionário para professores, In S. Santos, (Coord.). Diversidade e Educação Inclusiva: instrumentos validados (pp.119-133). Instituto da Educação, Universidade de Lisboa.

Morgado, L., Paiva, A., Paz, J., Mendes, E., Loureiro, A., Cardoso, P., Messias, I., Oliveira,​N., Runa, A., Seco, C., Pereira, H., & Vieira, M. (2022). Learning during emergency remote teaching in Portugal: higher education students’ emotional snapshot. In A. P. Afonso, L. Morgado, & L. Roque (Eds.), Impact of Digital Transformation in Teacher Training Models. IGI Global. DOI: 10.4018/978-1-7998-9538-1.ch006

Pereira Neto, A. & Runa, A. (2022). Mind the food, brief essay on emotions and creativeness during COVID 19 times. In Kong, M.S.M., Monteiro, M.D.R., & Neto, M.J.P. (Eds.). (2022). Creating Through Mind and Emotions (1st ed.). (pp. 489-494). CRC Press. Taylor and Francis Group. DOI: 10.1201/9780429299070

 

Artigos em revistas internacionais com revisão por pares

Vieira, F., Mourão, S., Andrade, A. I., Cruz, M., Reis-Jorge, J., Leslie, C., Orega, M. I., Pinho, A. S., Silva, E. M. & Simões, A. R. (2022). Primary English teacher education in Portugal: An exploratory study. European Journal of Teacher Education, online. DOI: 10.1080/02619768.2022.2132384

Ferreira, M. & Reis-Jorge, J. (2022). Implementation of the legal framework for inclusive education in Portugal (Decree-Law 54/2018) – A qualitative assessment by primary and secondary school teachers. Journal of Pedagogy, 13(2), 55-76. DOI: 10.2478/jped-2022-0008

Olcina-Sempere, G., Reis-Jorge, J., e Ferreira, M. (2022). La percepción musicale: Un estudio con estudiantes universitarios de España Y Portugal [Musical perception: A study with university students from Spain and Portugal]. ArtsEduca – Revista Electrónica de Educación en las Artes, 33, 56-69. 10.6035/artseduca.68

Vieira, F., Mourão, S., Andrade, A. I., Cruz, M., Reis-Jorge, J., Leslie, C., Orega, M. I., Pinho, A. S., Silva, E. M. & Simões, A. R. (2022). Primary English teacher education in Portugal: An exploratory study. European Journal of Teacher Education, online. DOI: 10.1080/02619768.2022.2132384.

Quadros, R., Abrantes, J., Barqueira, A. (2022). Surfing as Tourist Product integrated in the Azores Destination, Portugal. Journal of Tourism, Management Research, 7 (2), 1063-1076.  DOI: 10.5281/zenodo.7090346.

Salgado Fernández, A., Vázquez Amor, A., Alvarez-Peregrina,  C.,  Martinez-Perez,  C.,  Villa-Collar,  C.  & Sánchez-Tena, M.A. (2022). Influence of eye movements on academic performance: A bibliometric and citation network analysis.  Journal of Eye Move-ment Research, 15(4):4.

Martinez-Perez, C., Alvarez-Peregrina, C., Villa-Collar, C., & Sánchez-Tena, M. Á. (2022). Reply from the authors to: Artificial intelligence applied to ophthalmology and optometry: A citation network analysis. Journal of optometry, 15 Suppl 1(Suppl 1), S99. DOI: 10.1016/j.optom.2022.11.003

Sánchez-Tena, M. Á., Martinez-Perez, C., Alvarez-Peregrina, C., & Núcleo de Investigação Aplicada Em Ótica E Optometria (2022). Prevalence of Dry Eyes Symptoms in Association with Contact Lenses and Refractive Status in Portugal. Life (Basel, Switzerland), 12(10), 1656. DOI: 10.3390/life12101656

Martínez-Pérez, C., Pérez-Sánchez, B., & Villa-Collar, C. (2022). Percentile curves of refractive errors in a Spanish paediatric population. Journal of optometry, S1888-4296(22)00057-7. Advance online publication. DOI: 10.1016/j.optom.2022.08.005

Martinez-Perez, C., Alvarez-Peregrina, C., Villa-Collar, C., & Sánchez-Tena, M. Á. (2022). Artificial intelligence applied to ophthalmology and optometry: A citation network analysis. Journal of optometry, 15 Suppl 1(Suppl 1), S82–S90. DOI: 10.1016/j.optom.2022.06.005

 

Artigos em revistas nacionais com revisão por pares

Dias, P., & Brito, R. (2022). What are the characteristics of “good” apps for young children? Perceptions of industry stakeholders. OBS – Observatório. (Impact Factor: SJR 2020: 0,27, Q3 Communication, IF 0,17).

Martinez-Perez, C., Alvarez-Peregrina, C., Brito, R., Silva, A., Cotovio, R., Gomes, I., Simões, R., Rodrigues, A., Fatuda, M., Silva, C., Policarpo, A., Santos, C., Roque, A., Nascimento, H., Sánchez-Tena, M. (2022). Evolution and impact of refractive errors on academic performance: a pilot study. Children, 9, 840. DOI: 10.3390/children9060840. (Impact Factor: SJR 2021: 0,65, Q2 Pediatrics, Perinatology and Child Health)

Mata, L., Pacheco, P., Brito, A. T., Pereira, M., & Cabral, S. (2022). Envolvimento das famílias no processo educativo – perspetiva de futuros profissionais. Revista Portuguesa de Educação, 35(2). DOI: 10.21814/rpe.24634

Runa, Ana; Oliveira, Susana de Magalhães; Cardoso, Carla. (2022). Emoções, Formação e Avaliação Online no Ensino Superior em Contexto de Pandemia. RE@D – Revista Educação a Distância e Elearning, 5 (2) DOI: 10.34627/redvol5iss2e202209

Cruz, E., Sousa, E., Brito, R., Costa, F. (2022). O que pensam os professores do 1º Ciclo do Ensino Básico sobre a digitalização da escola? NTQR New Trends in Qualitative Research. DOI: 10.36367/ntqr.12.2022.e605 (Indexada na SciELO e Latindex)

Seabra, L., Fernandes, M., Neto, H., Barqueira, A. (2022). Stress ocupacional em docentes de instituições de ensino em Portugal. 10a Conferência de Vertentes e Desafios da Segurança (CVDS), 26- 29 outubro 2022, Leiria, Portugal.

 

Publicações em atas/proceedings de conferências e congressos

Amaral, Y., Barqueira, A., Santos, L., Melicio, R., (2022). Probabilistic and Statistical Analysis of Aviation Accidents. 12th EASN International Conference on “Innovation in Aviation & Space for opening New Horizons”, out. 2022, Barcelona, Spain.

Gonçalves, S., Santos, L., Barqueira, A., Valério D., Melicio, R., Reis, P., (2022). Case study of 9/11 vs Covid 19 and their impact in the number of flights and passengers. 12th EASN International Conference on “Innovation in Aviation & Space for opening New Horizons”, out. 2022, Barcelona, Spain.

Quadros, R., Barqueira, A., Abrantes, J. (2022). Tourism and Aviation: Impacts caused by COVID-19 in the Autonomous Region of Madeira (Portugal). 4th International Aviation Management Conference (IAMC), November 21-22, 2022, Dubai.

 

Outras publicações de Caráter Científico

Hippe, R.; Pokropek, A. & Costa, P. (2022). Digital capacity building in VET using the SELFIE tool: cross-country validation. Luxembourg: Publications Office. Cedefop working paper, No 15. Publication number 6215. http://data.europa.eu/doi/10.2801/000855

Loura, L & Costa, P. (2022). Estudar vale a pena, mas não basta estar matriculado, é preciso concluir os cursos com sucesso. Disponível online em https://www.iniciativaeducacao.org/pt/ed-on/artigos/estatisticas/estudar-vale-a-pena-mas-nao-basta-estar-matriculado-e-preciso-concluir-os-cursos-com-sucesso

 

Outras publicações de Caráter Didático

Brito, R. (2022). Pandemia, crianças 0-6, jardim de infância e brincar: breve reflexão. Ponto sj, o portal dos Jesuítas em Portugal. Retirado de https://pontosj.pt/opiniao/pandemia-criancas-0-6-jardim-de-infancia-e-brincar-breve-reflexao/, acedido em 30/09/2022.

Brito, R. (2022). “Tens de correr devagar!” – ações de pais e crianças nos parques infantis. Ponto sj, o portal dos Jesuítas em Portugal. Retirado de https://pontosj.pt/opiniao/tens-de-correr-devagar-acoes-de-pais-e-criancas-nos-parques-infantis/, acedido em 30/09/2022.

 

Comunicações Orais

Araújo, L. (2022, dezembro). Livros Digitais = + Aprendizagem? Seminário Bebés a Ler. ISEC Lisboa.

Araújo, L. & Leite, S. (2022, outubro). Contar histórias tem ciência? Festival Internacional de Ciência (FIC.A). Oeiras.

Brito, R., Dias, P., Barqueira, A., & Silva, J. (2022). Qualitative research with children 0-8: ethical strategies WITH children. I International Conference on Child Studies, 13-15 setembro, Universidade do Minho.

Brito, R., & Dias, P. (2022). The use of digital Technologies by early childhood educators and children attending pre-school education in Portugal. I International Conference on Child Studies, 13-15 setembro, Universidade do Minho.

Brito, R., & Dias, P. (2022). The use of digital Technologies by early childhood educators and children attending pre-school education in Portugal. I International Conference on Child Studies, 13-15 setembro, Universidade do Minho.

Cruz, E., Sousa, E., Brito, R., Costa, F. (2022). O que pensam os professores do 1º Ciclo do Ensino Básico sobre a digitalização da escola? 11º Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa. Universidade da Corunha, Espanha, 12-15 julho 2022.

Dardanou, M., Fotakopoulou, O., Hatzigianni, M., Unstand, T., Dong, C., Dias, P., Brito, R., & O’Connor, J. (2022). Our youngest learners have something to teach us: new perspectives and dilemmas arising from the growing use of digital technologies. OMEP 2022, Athens, 13-15 julho 2022.

Costa, P. (2022). Psychometric validation of the SELFIE self-reflection tool. Semaine Internationale de l´éducation – Congrès AREF. Université de Lausanne, Lausanne, 13 de Setembro de 2022.

Almeida, A. P.; Pacheco, P. & Machado, R. (2022). As perceções dos pais sobre o seu envolvimento na escola no contexto de pandemia: Como foi? O que mudou?. I Congresso Internacional de Investigação e Intervenção em Psicologia Escolar e da Educação, Braga – IE da Universidade do Minho,  8-10 setembro de 2022.

Baltazar, I., & Brito, R. (2022). Cidadania Europeia na Formação Inicial de Educadores de Infância e Professores do 1º CEB. My Research 2022, Disseminating knowledge in the global present.Universidade Católica Portuguesa, 1 junho 2022.

Araújo, L., Leite, S., Brito, R., & Esteves, S. (2022). Mediação da Leitura Através de Literatura Infantil. My Research 2022, Disseminating knowledge in the global present. Universidade Católica Portuguesa, 1 junho 2022.

Lagarto, J., Marques, H., Viana, J., Brito, R., & Fradão, S. (2022). Projeto Piloto de Desmaterialização de Manuais Escolares e de Outros Recursos Educativos Digitais. My Research 2022, Disseminating knowledge in the global present. Universidade Católica Portuguesa, 1 junho 2022.

Comunicações em painel (poster)

Álvarez, C., Martínez, C., Villa, C., González, A., González, M., & Sánchez, M.A. (2022, Setembro). Prevalence of myopia in the Spanish pediatric population. International Myopia Conference, Róterdam (Póster)

Sánchez, M.A, Martínez, C., Villa, C., González, A., González, M., & Álvarez, C. (2022, Setembro). Influence of lifestyles on the refractive state. International Myopia Conference, Róterdam (Póster)