Capítulos de livros
Araújo, L. (2020). English Language Learning (5th E). In C. Vukelich, B. Enz,K. Roskos, and J. Christie (Eds.), Helping young children learn language and literacy: Birth through kindergarten (pp. 96-98). NY: Pearson.
Batista, S., & Brito, R. (2020). Literacias digitais no contexto escolar. In C. Ponte (Coord.), Nós na Rede (pp. 55-72). Coimbra: Almedina.
Brito, R. (no prelo, 2020). O olhar dos educadores – como educar as crianças para a utilização das tecnologias?. In I. Patrão & P. Fernandes, Missão 2050. Pactor Editores.
Brito, R., & Dias, P. (2020). Pedagogical storytelling material for children regarding online safety: pilot study in kindergartens. In J. Tussey, Connecting Disciplinary Literacy and Digital Storytelling (pp. 216-233). IGI Global. (Peer reviewed chapter.) [Disponível em https://www.igi-global.com/gateway/book/253121?ct=-8585941536184562185]
Dias, P., & Brito, R. (2020). “The tablet is my best friend”: practices and perceptions of young children and their parents. The digital in children’s early years: research, design and practice. NY: Springer.
Leite, S. A. (2020). Ensaio sobre a leitura do Ensaio no ensino secundário. In P. Neto (Ed.), Peças para um Ensaio. (pp. 375-390). Belo Horizonte: Moinhos.
Pereira Neto, A. (2020). Communication and Knowledge in Tourism Services – a Cultural Perspective, in Garcia, Maria y Pena, Daniel Martin (coord). Identidad y cultura. Creación del conocimiento. (127 -144). Zaragoza, España: Ediciones Egregius y GICID Universidad de Zaragoza. ISBN: 9788418167249.
Ribeiro, M.J., Oliveira, A.P., Martins, P.G., Barqueira, A., (2020). O ensino superior na qualificação de competências em Proteção Civil – um modelo metodológico de pesquisa. In Silva, A.J.N., Souza, I.S. e Lima, R.F. (eds.), Educação e a Apropriação e Reconstrução do Conhecimento Científico, Atena Editora, Vol. 3, pp. 189-200. DOI 10.22533/at.ed.096202711
Runa, A. I. (2020). Emoções, comunicação online e género. In Fábio Oliveira & Silmara Takazaki (Coord.). El género en la comunicación: relaciones y representatividade. (pp 99-123). Colección Comunicación E Información Digital. Ediciones Egregius. ISBN 978-84-18167-16-4.
Runa, A., Paiva, A., Seco, C., Pereira, H., Paz, J., Morgado, L., Vieira, M., Cardoso, P., (2020). Suddenly we were all online”: perceptions and practices experienced by faculty and students during emergency teaching (pp 83-85). In Sandra Kucina Softic, Antonio Teixeira & Andras Szucs (Eds) Enhancing the Human Experience of Learning with Technology. ISBN 978-615-5511-29-5
Artigos em revistas internacionais com revisão por pares
Brito, R., & Dias, P. (2020). “Which apps are good for my children?”: How the parents of young children select apps. International Journal of Child-Computer Interaction, 25. (Q1 Education). https://doi.org/10.1016/j.ijcci.2020.100188
Gonçalves, J., Corte Real, M. & Louro, P. (2020). A questão da participação nas Autarquias.Kultur7(13),163-184. https://www.e-revistes.uji.es/index.php/kult-ur/issue/view/v7n13
Ferreira, M., Martinsone, B., & Talić, S. (2020). Promoting Sustainable Social Emotional Learning at School through Relationship-Centered Learning Environment, Teaching Methods and Formative Assessment. Journal of Teacher Education for Sustainability, 22 (1), 21-36. https://doi.org/10.2478/jtes-2020-0003
Ferreira, M., Martinsone, B., & Talić, S. (2020). Promoting Sustainable Social Emotional Learning at School through Relationship-Centered Learning Environment, Teaching Methods and Formative Assessment. Journal of Teacher Education for Sustainability, 22 (1), 21-36. https://doi.org/10.2478/jtes-2020-0003
Ferreira, M. & Olcina-Sempere, G. (2020). La pedagogía en la enseñanza superior: la mejora de las prácticas acadêmicas. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, 10, 1-18. https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.15837
Ferreira, M., Gonçalves, C., Silva, C., & Olcina-Sempere, G. (2020). Inclusión y diferenciación pedagógica: dos estudios cualitativos en el sistema educativo portugués. Revista Colombiana de Educación, 78, 321-342. http://doi.org/10.17227/rce.num78-9922
Moreira, L., Reis, M., Elvas-Leitão, R., Abraham, H., Martins, F. (2020) Reply to the short communication “Comments on Quantifying solvent effects through QSPR: A new look over different model equations. Journal of Molecular Liquids, 310, 113108 https://doi.org/10.1016/j.molliq.2020.113108. (Q1 Chemistry)
Olcina-Sempere, G. & Ferreira, M. (2020). La didáctica de la expresión musical y la inclusión: un estudio mixto realizado con estudiantes de grado de maestro sobre la importancia de la música en la educación primaria. ArtsEduca, 25, 23-40. http://dx.doi.org/10.6035/Artseduca.2020.25.2
Olcina-Sempere, G, Reis-Jorge, J., & Ferreira, M. (2020). La educación intercultural: La música como instrumento de cohesión social. Revista de Educación Inclusiva, 13(1), 288-311.
Reis-Jorge, J., Ferreira, M. & Olcina-Sempere, G. (2020). La figura del profesorado-investigador en la reconstrucción de la profesionalidad docente en un mundo en transformación. Revista Educación, 44(1), 489-501. DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.39044. Revista da Universidade de Costa Rica.
Santos, M. S. C. S., Matos, A., M., Reis, M., Martins, F. (2020) Lipophilicity assessment of some isoniazid derivatives active against Mycobacterium tuberculosis, Colloids and Surfaces A: Physicochemical and Engineering Aspects, 599, 124820 https://doi.org/10.1016/j.colsurfa.2020.124820. (Q1 Chemistry)
Silva, J.; Milestone, N.B. (2020) Cement-rock interaction in geothermal wells at high temperatures”, 32(6), pp. 273-287, ICE https://doi.org/10.1680/jadcr.16.00106. Q1
Publicações em atas/proceedings de conferências e congressos
Dias, P., & Brito, R. (2020). “Which Apps Are Good for My Children?”: How the Parents of Young Children Select Apps. 70th Annual ICA Conference, 19 – 27 maio, Austrália.
Dardanou, M., Dias, P., Brito, R., Hatzigianni, M., Fotakopoulou, O., Torstein, U. (2020). Use of touchscreen technology by 0-3 year old children: Parent’s views, practices and perspectives in Norway, Portugal and Japan. OMEP World Assembly and Conference, Atenas, 13-17 julho 2020.
Dias, P., & Brito, R. (2020). As tecnologias Digitais no Quotidiano das Famílias com Crianças. Livro de atas de ICCA, International Conference on Childhood and Adolescence (pp.37-40). Lisboa, 23 a 25 de janeiro de 2020. [Disponível em https://objsrv01.eventqualia.com/evt4-media/documents/atas_ICCA_2020.pdf]
Esteves, S., Almeida, A. P. (2020). Práticas de leitura em voz alta na escola, família e comunidade: a experiência do Projeto JÁ SEI LER – Leitura em Voz Alta. In Actas da Asociación Científica Internacional de Psicopedagogia – XV Congreso Internacional Gallego-Portugués de Psicopedagogia (pp. 1394-1404). A Coruña: Universidade da Coruña, Universidade do Minho.
Oliveira, N. R., & Almeida, A. P. (2020). WhatsApp como ferramenta no contexto educativo. In J. A. Moreira, A. García-Valcárcel, P. G. Cuevas, & V. Gonçalves (Eds.), ieTIC2020: Livro de Resumos – VI Conferência Ibérica de Inovação na Educação com TIC (p. 86). Porto: Universidade Aberta.
Mata, T., Varandas, A. A., Paramés, A., & Machado, R. (2020). Can a snail be a pet? An activity proposal based on research activities. In Pixel (Ed.), Proceedings of 9th International Conference New Perspective in Science Education (pp. 242-246). Florence: Filodiritto Editore. [ISBN 978-88-85813-90-8]
Almeida, A. P.; Oliveira, A. P. & Costa, J. (2020). Aquaponia como estratégia de integração Curricular: relatos de um projeto In A. Loureiro; D. Rocha; M. João Cardona & R. Lopes, eds. Atas do 6º Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas no Ensino Superior, Santarém, 2019. 153-157. ISBN 978-972-95259-8-8.
Silva, J.C. (2020) Repair, rehabilitation and retrofitting of concrete dams with cement based materials, Proceedings Hydro 2020, Estrasburgo.
Outras publicações de Caráter Científico
Rakovas, T., … Ferreira, M., et al., (2020). Learning to be. Making Social and Emotional Learning Visible. Project Report & Policy Recommendations to Promote Social and Emotional Learning in Schools. – Erasmus+ KA3 programme, European Union.
Comunicações orais
Almeida, A. P. & Oliveira, N. R. (2020). WhatsApp como ferramenta no contexto educativo. Comunicação realizada na Conferência IETIC 2020 que teve lugar em Ponta Delgada – Açores.
Araújo, L. (2020). Publicar em Revistas Científicas. Workshop “Pensar Investigação”, ISEC Lisboa, 7 de julho de 2020.
Araújo, L. Costa, P. Mangane, M. (2020). Multigrade elementary classrooms in Portugal: better or worse student achievement? April 17-21th 2020 for the 2020 American Educational Research Association (AERA) Annual Meeting. San Francisco: CA.
Dias, P., & Brito, R. (2020). “Which Apps Are Good for My Children?”: How the Parents of Young Children Select Apps. 70th Annual ICA Conference, 19 – 27 maio, Austrália.
Ferreira, M. (2020). Intencionalidade Educativa: Diferenciação, Planificação e Avaliação. XII Seminário Nacional_Educomunicação Parento-Filial Inclusiva – ECATI – Universidade Lusófona, 26 novembro, Lisboa.
Caseiro, A., & Machado, R. (2020). Alguns contributos de um robô para uma aprendizagem interdisciplinar!. XXIII Encontro Nacional “A Matemática nos Primeiros Anos”, organizado pela APM e Escola Superior de Educação e Comunicação da Universidade do Algarve. 7 de novembro de 2020.
Caseiro, A., & Machado, R. (2020). Potencialidades na utilização de um robô na aprendizagem matemática…e não só!. IX Seminário de Matemática e Ciência Experimental, organizado pela Escola Superior de Educação de Lisboa. 9 de julho de 2020.
Domingos, A., Peixoto, A., Castro, J., Teixeira, P., Machado, R., Rodrigues, A., Costa, C., Santiago, A., Almeida, A., Matos, A., & Gomes, S. (2020). Khan Academy e aprendizagem da matemática: Perspectivas dadas pelos instrumentos de monitorização. V International Conference on Teacher Education, organizado pela Escola Superior de Educação de Bragança do Instituto Politécnico de Bragança. 8 e 9 de maio de 2020.
Mata, T., Varandas, A. A., Paramés, A., & Machado, R. (2020). Can a snail be a pet? An activity proposal based on research activities. 9th International Conference New Perspective in Science Education, organizado por International Pixel Conferences. 19 e 20 de março de 2020.
Machado, R. (2020). Podemos aprender matemática fora da aula? Uma experiência além-portas!. Conferência “Práticas Educativas no Exterior… Porque não? Novos Desafios e Reflexões”, organizado pelo Instituto Superior de Educação e Ciências. 24 de janeiro de 2020.
Oliveira, N. R., & Almeida, A. P. (2020). WhatsApp como ferramenta no contexto educativo. VI Conferência Ibérica de Inovação na Educação com TIC. Porto, Universidade Aberta.
Pacheco, P.; Mata, I. & Cabral, S. (2020). Envolvimento parental no jardim de infância – Dificuldades, benefícios, práticas e crenças de autoeficácia de futuros profissionais. XV Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, Setembro 2020.
Mata, L., Pacheco, P., Gomes, M. I., & Cabral, S. (2020). Envolvimento das famílias na educação – Perspetiva de futuros profissionais. Comunicação apresentada no 8th International Congress of Educational Sciences and Development, Pontevedra, Outubro 2020.
Pacheco, P. (2020). Literacia familiar: Reinventar e desenvolver práticas significativas. Asas para ler. ISEC Lisboa, Novembro 2020.
Pereira Neto, A. (2022, Oct.) Considerations about time and space regarding hospitality development. 8th International and Multidisciplinary Congress PHI 2022. Porto U. Porto.
Pereira Neto, A. (2020, Oct.). Tradition and Innovation in Proença-a-Nova Foodways. 6th International Multidisciplinary Congress PHI 2020. Porto. U. Porto.
Pereira Neto, A. (2020, Jan.). Arte e identidade na tradição popular portuguesa – o corpo e o espírito. Etnografia e Artes: Criatividade e Progresso em Povos e Culturas. Sociedade de Geografia de Lisboa. Lisboa.
Rodrigues, A. (2020). Anticipando lo que pasará, explicar lo que no ha sucedido”. Congresso Internacional Virtual sobre COVID-19. Consecuencias Psicológicas, Sociales, Políticas y Económicas, organizado pela Universidade de Málaga de 14 a 28 de Maio de 2020.
Silva, J.C. (2020) Repair, rehabilitation and retrofitting of concrete dams with cement based materials, Proceedings Hydro 2020 (webinar), Estrasburgo.
Posters
Runa, A. I., et al (2020, 22 outubro) “Suddenly we were all online”: perceptions and practices experienced by faculty and students during emergency teaching. Apresentado no âmbito da conferência EDEN 2020 Online Research Workshop – Enhancing the human experience of learning with technology. Le@d, Universidade Aberta. Portugal